Behúzott kézifékkel nem lehet ötösbe kapcsolni - 3. rész

A jelentős teljesítmények mögött meghúzódó mentális felkészülés egy olyan terület, amely egyre nagyobb fényt kap a sport világán belül. A 2021-es szezon felkészülési időszakában Dr. Lénárt Ágota sportpszichológussal igyekeszünk körüljárni a mentális tréning legfontosabb szempontjait. A sorozat 3. részében (az első rész ITT,a második ITT érhető el) a kudarcok kezeléséről és a hiba javításának lehetőségéről ejtettünk szót. 

 

Sok játékost elsodorja, ha kudarcot él meg. Mit tehetünk ez ellen?

Pszichológiai szempontból létfontosságú a kitartás és az érzelmi hatások kiküszöbölése. Számos kiváló golfozó feladja, ha egy szakaszon rosszul üt, tehát az érzelmekkel való bánásmódot még el kell sajátítaniuk. Ez serdülőkorban különösen gyakori gond, sok fiatal golfjátékosnál tapasztaltam, hogy már az első kudarcot követően elfordulnak a játéktól. Azt érdemes szem előtt tartanunk, hogy minden egyes ütés a javunkat és a fejlődésünket szolgálja, még akkor is, ha hibázunk. Sikertelen verseny esetén is meg kell próbálnunk kihozni magunkból a legjobbat, hiszen így esélyt kapunk arra, hogy olyan fogásokat is kipróbáljunk, amelyeket éles küzdelemben, a dobogóért való harcban esetleg nem mernénk.

Szeretném felhívni a figyelmet egy sportpszichológiai szempontból haszontalan dologra: a számolgatás nem szolgál a játék előnyére. Kevés olyan ember van, aki eredményei pontos ismeretében javítani tud azokon. Valójában a számolgatás eltereli a figyelmünket és elviszi a pszichés energiánkat. Ahelyett, hogy az itt és mostban való maradást gyakorolná a sportoló, arra pazarol energiát, ami elvonja a koncentrációját a következő jó kivitelezéstől. Megértem, hogy a golfban ez egy hagyomány, a jelen pillanatban való maradásnál mégis a feladat végrehajtása az elsődleges és nem az a fontos, hogy kiszámoljuk, hány ütésre lenne még szükségünk a győzelemhez.

 

Van lehetőség hibát javítani a pályán?

Természetesen erre van lehetőség, akár az említett kis kép-nagy kép eljárással, vagy bármilyen vizualizációs módon. Az egyik ütéstől a másikig tartó gyaloglás során ezt rendkívüli módon lehet alkalmazni, ha kell annyiszor, ahányszor csak szükség van rá. Megosztja a golftársadalmat az is, kell-e beszélgetni vagy nem, el kell-e vonulni vagy nem – ezt embere és versenye válogatja. Lehet, hogy egyik héten jó hatással van a játékosra, a következőn pedig nem akar beszélgetni senkivel, mert befelé kell figyelnie.

A sportban éppen az a művészet, hogy megtaláljuk azokat a módszereket, amelyeknek a segítségével jól tudunk teljesíteni. Ezeket a módszereket az adott helyzetben és pillanatban jól tudjuk használni. Tehát ha a golfozó úgy dönt, aznap egy kicsit bezárkózik, célszerű, ha a flight társai elfogadják, hogy neki most éppen arra van szüksége. Ez a metódus egyébként a kellemetlen flight társak kizárására is alkalmas, hiszen ilyen módon lehetőség nyílik kizárólag a pályára és a feladatra koncentrálni.

 

Kép: Wmn.hu

Versenynaptár

H K Sze Cs P Szo V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31


banner ugynoksegi v2 260px

Keresés