Tanár úr kérem – Próbalendítéssel elmozdított labda



Bodor Tibor szabályismertetője

A játékos több próbalendítést végez a labda mellett. Az egyikkel eltalálja a labdát, amely ettől kisebb vagy nagyobb mértékben, de jól érzékelhetően elmozdul.

A próbalendítés nem ütés, mert nem a labdára irányult. A labda elmozdulása a játékos részéről véletlen elmozdításnak tekintendő. Az ütések közé beszámítani nem szabad. Érdektelen, hogy az ütő hozzáért-e a labdához, vagy csak a körülötte lévő növényzethez, netán csak a lendítés szele csapta meg a labdát. A további teendők attól függenek, hogy az eset hol történt.

(1) Az elütő területen nincs büntetés, mert a labda még nincs játékban. A játékos dönthet, hogy megjátssza onnan, ahol van az elütőn belül, vagy visszateszi az eredeti helyére, vagy áthelyezi az elütőn belül bárhova, akár újra letűzve.
(2) A green-en a labdát vissza kell tenni, és nincs büntetés.
(3) A pályán bárhol máshol a játékos 1 büntető ütést kap, és a labdát vissza kell helyeznie az eredeti helyére. Ebben az esetben több probléma is felmerülhet.

Ha nem teszi vissza és megüti, akkor az ütés érvényes, de 2 büntető ütést kap, mert rossz helyről játszott. Ez nem adódik az elmozdításért járó 1 ütéshez, hanem helyettesíti azt. Emellett a játékost ki kell zárni, ha az új helyen jelentős előnyhöz jutott volna, ami azonban a próbalendítéses esetekre nem jellemző.

Számos oka lehet annak, hogy a játékos nem a szabály szerint jár el, akár jóhiszeműen vagy tudatlanságból, akár szándékosan. Ilyenkor a játékostársak részéről az a korrekt eljárás, ha a játékost azonnal finoman figyelmeztetik, mielőtt még a labdát megütné. Ha ilyenkor vita keletkezik, még súlyosabb következmények nélkül rendezhető.

Például rákérdeznek, hogy "Ez most ütés volt, vagy baleset?", noha minden golfozó meg tudja különböztetni a tényleges ütést a próbalendítéstől. A játékos kinyilatkoztatott szándékát azonban nehéz kétségbe vonni. Ha azt mondja, hogy ez egy rosszul sikerült ütés volt, akkor büntetés nincs, de az ütés számít, és a játékot onnan kell folytatnia, ahová a labda került. Ha viszont beismeri a véletlen találatot, a játékos 1 ütés büntetést kap, és a labdát vissza kell helyezni. Egyik verzió szerint sem jut ütésszámbeli előnyhöz a másikhoz képest.

A játékos rosszabbul jár, ha a kérdést nem rendezzük azonnal melegében. Ha utólag derül ki, hogy elmozdult labdát játszott, akkor a büntetése nem 1, hanem 2 ütés - nem számítva a kizárás lehetőségét. Ilyenkor már nem indokolhatja azzal, hogy ütés volt, mert akkor hozzá kellett volna adnia a szakasz eredményéhez.

Ha a játékos tagadja az elmozdulás tényét, még nagyobb szükség van a haladéktalan intézkedésre. Elsősorban bírót kell hívni. Ilyenkor még rendelkezésre áll az érintetlen helyszín, amelyen lehetnek értékelhető, a kérdést eldöntő nyomok.

Ezek hiányában, vagy utólag beterjesztett döntési igény esetén csak a játékostársak tanúvallomásaira lehet támaszkodni. Döntés csak meggyőző bizonyítékok alapján hozható. Ha a játékos azt állítja, hogy nem volt elmozdulás, a másik játékostárs szerint viszont volt, de a harmadik nem látta, és nincs 30.000 néző, sem TV felvétel, akkor a bírónak nincs mire alapoznia a döntést. A bizalmi elv alapján vélelmezheti, hogy a játék szabályos volt.

Megjegyzés: A labda más által és más módon is elmozdítható, vagy elmozdulhat, de az már egy másik kérdés.

(Facebook/Tanár Úr Bodor Tibor)

Versenynaptár



banner ugynoksegi v2 260px


zsirafmagazin hg re

 

joga ipaper header

Keresés