Túlélési technikák

Ólomból vannak a végtagjaink, kialvatlanok és ingerlékenyek vagyunk. A szakemberek szerint tavaszi fáradtsággal van dolgunk, azaz a tél végi hiányállapottal kell megküzdenünk. A tünetekre nincs gyógyszer, ennek ellenére nem kell hetekig szenvednünk. Megmutatjuk, hogyan készíthetjük fel szervezetünket az évszakváltásra.

 

Ólomból vannak a végtagjaink, kialvatlanok és ingerlékenyek vagyunk. A szakemberek szerint tavaszi fáradtsággal van dolgunk, azaz a tél végi hiányállapottal kell megküzdenünk. A tünetekre nincs gyógyszer, ennek ellenére nem kell hetekig szenvednünk. Megmutatjuk, hogyan készíthetjük fel szervezetünket az évszakváltásra.

A levertség, aluszékonyság, ingerlékenység természetes reakció a szervezetünk részéről – állítják egybehangzóan a szakértők. Ám, könnyen felkészíthetjük szervezetünket az átállásra, megrövidíthetjük a tavaszi fáradtság idejét, és enyhíthetjük a tüneteket.

Az elmúlt hónapokban szervezetünk szép lassan felélt mindenféle tartalékot, amit előző nyáron és ősszel felhalmozott. Ráadásul a hideg napokon a helytelen táplálkozásra is hajlamosabbak voltunk, szinte észrevétlenül több kalóriát, zsíros és cukrozott ételt fogyasztottunk. Azonban, mivel a vitaminigény is magasabb és sokszor kevesebb friss zöldség és gyümölcs kerül asztalunkra, mire megérkezik a tavasz, a vitaminok, ásványi anyagok is kiürülnek. A szervezet telítődhet salakanyagokkal is, amely szintén bágyadtságot eredményez.

Boros Szilvia sportorvos szerint a tavaszi fáradtság, azaz a tél végi mélypont oka összetett, de leginkább az évszakváltással együtt járó környezeti hőmérsékletingadozásnak tudható be. Gondoljunk arra, ha melegebb országba utazunk, az első napokban ilyenkor is levertek leszünk. Szervezetünknek, anyagcserénknek, hormonjainknak, sejtjeinknek alkalmazkodnia kell a megváltozott környezethez – ehhez pedig időre van szükség. Ahogy most tavasszal is. Így semmiképpen ne legyünk türelmetlenek magunkkal szemben, próbáljunk alkalmazkodni a megváltozott hőmérséklethez: étkezzünk változatosan, növeljük folyadékbevitelt, és persze mozogjunk. Ebben az időszakban bűntudat nélkül lehetünk kicsit elnézőbbek magunkkal, aludjunk, pihenjünk többet. De nézzük mindezt kicsit részletesebben.

Berobbanak a hormonok

A napsütés hatására szervezetünk több endorfint termel, gyorsul a szívverés és a légzés, emelkedik a vérnyomás, energikusabbnak érezzük magunkat. Kollár József pszichológus szerint akkor van gond, ha a változás túl gyors, szervezetünknek nincs ideje alkalmazkodni, és túl hevesen reagál: kialakulnak a hirtelen hangulatváltozások, fejfájás, súlyosabb esetben keringési zavarok, alvásproblémák, nem ritkán depresszió is.

A tél végével jelentkező pesszimizmus ráadásul bizonyos mértékig természetes is. A fényhiány miatt felborul belső biológiai óránk, kevesebb melatonin és szerotonin hormon termelődik, mindez pedig a kedélyállapotunkon is meglátszik. Nincs bizonyítva, de egyes tanulmányok szerint összefüggés fedezhető fel az alacsony D-vitamin-szint és a rosszkedv között is, amely szintén a napfény hatására termelődik a bőrben. Ezért fontos, hogy minél több időt töltsünk a szabadban, lehetőleg mozgással.

Sportoljunk, de mit?

Miért is kiváló gyógymód a tavaszi fáradtságra a sport? Mert élénkíti a vérkeringést, fokozza bizonyos hormonok – például a szerotonin – termelődését, javul a tápanyagok hasznosulása, gyorsabbak lesznek az anyagcsere-folyamatok, javul az alvásunk. Boros azt tanácsolja, hogy a rendszerességet kell bevezetni a sportolásban is, ám, ha egész évben aktívak voltunk, akkor ilyenkor kissé vegyük vissza az edzés intenzitását, időtartamát. Az első tavaszi hetekben inkább próbáljuk csak átmozgatni magunkat.

Abban viszont nincs megkötés, hogy milyen mozgásformát választunk, gyakorlatilag bármit lehet, arra viszont figyeljünk, hogy azt örömmel végezzünk. Az is fontos, hogy a szabadban legyünk, így jó választásnak bizonyulhat a kirándulás, netán hegymászás, kocogás, futás, a labdajátékok vagy a most divatossá váló nordic walking. Ez utóbbi elkezdése például nem igényel nagy állóképességet és a felszerelések is könnyen beszerezhetők. Jót tesz viszont a szív- és érrendszernek, és nem mellesleg hatékony a helytelen és természetellenes testtartás közömbösítésére is. A hátizomzat megerősítésével csökkenti a számítógép miatti váll-nyak-hátizom fájdalmakat.

HVG


Versenynaptár

H K Sze Cs P Szo V
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30


banner ugynoksegi v2 260px

Keresés