A harag kezelése

Dühösnek lenni emberi dolog. A sport azonban egy olyan különleges terep, ahol elvárják a játékosoktól, hogy képesek legyenek magukban tartani dühös érzéseiket, és ne mutassák ki fájdalmaikat sem a játéktéren. Nincs is annál frusztrálóbb, amikor egy tökéletesnek hitt ütés nem úgy sül el, ahogyan azt szerettük volna, a labda pedig néhány centire megáll a lyuk előtt. Ez valóban dühítő lehet. Mindazonáltal érdemes kordában tartani érzéseinket az önkontroll végett, de ugyanilyen fontos az is, hogy a felgyülemlett feszültséget a megfelelő módon tudjuk levezetni.

 

Dühösnek lenni emberi dolog. A sport azonban egy olyan különleges terep, ahol elvárják a játékosoktól, hogy képesek legyenek magukban tartani dühös érzéseiket, és ne mutassák ki fájdalmaikat sem a játéktéren. Nincs is annál frusztrálóbb, amikor egy tökéletesnek hitt ütés nem úgy sül el, ahogyan azt szerettük volna, a labda pedig néhány centire megáll a lyuk előtt. Ez valóban dühítő lehet. Mindazonáltal érdemes kordában tartani érzéseinket az önkontroll végett, de ugyanilyen fontos az is, hogy a felgyülemlett feszültséget a megfelelő módon tudjuk levezetni.

 

A harag, düh megértése

Elengedhetetlenül fontos, hogy néhány dolgot tisztázzunk a haraggal kapcsolatban, mielőtt elkezdenénk elemezni azt. Először is, a düh egy teljesen természetes folyamat, ami az embernél a kibontakozást és a feldolgozást segíti elő. Önmagában a düh nem egy rossz dolog, de máris problémává növi ki magát, amint rosszul kezdjük el kezelni.

A düh egyúttal egy keverékét is jelenti az érzelmi és a fizikai változásoknak egyaránt. Ilyenkor egy energiaroham fut át az ember testén kémiai anyagok formájában, mint például az adrenalin.

Fontos, hogy amint a düh forrását kiiktattuk, még mindig le kell számolnunk a fizikai tünetekkel – annak a sok energiának valahova mennie kell, valahol fel kell szabadulnia. Ezt ki lehet vetíteni egy másik emberre, vagy egy tárgyra – például, beleütök a falba. Ez a végső opció vezethet el oda, hogy önmagunkban kárt tegyünk.

A másik alternatíva, ha elfojtjuk az energiát, egészen addig, amíg legközelebb ismét dühösek leszünk. Ez jelentheti azt, hogy annyi felgyülemlett érzelmet halmozunk fel, amivel könnyen túlreagálhatjuk az egyszerű, kisebb szituációkat is. Ennek a kiengedése vezethet olyan érzésekhez, mint például a szégyen vagy a frusztráció, amit a saját tetteinkre való reflektáláskor érezhetünk, és további érzelemelnyomásokhoz vezethetnek.

Másrészről viszont, azzal, hogy kontrollálatlanul engedjük ki a haragunkat, odáig fajulhat a helyzet, hogy a verbális agressziót felváltja a fizikai bántalmazás – ne felejtsük el, a másik ember is valószínűleg haragszik ránk. De, van egy másik oldala is a haragnak. Mivel valóban nagy mennyiségű energia keletkezik, mindez átfordulhat nagyfokú élvezetbe is. Ez az érzés akkor lesz megerősítve, ha a düh képes kiengedni a frusztráltság érzését, vagy ha a másik fél válaszreakciója végeredményben erőt ad nekünk. Fontos, hogy tudjunk a haragnak erről az aspektusáról is, és fél szemmel figyeljünk a probléma ezen részére is.

 

A harag forrásának felismerése

Rendkívül fontos, hogy tudatában legyünk a düh okozta érzelmek pozitív és negatív hatásainak egyaránt. Azzal, hogy felismerjük a haraggal kapcsolatos pozitív és negatív érzéseket, egyúttal elengedhetetlen az is, hogy többféle jelentést társítsunk a problémákhoz, és igyekezzünk inkább a pozitív érzésekre koncentrálni.

Minden ember számára mást jelentenek a pozitív energiák, vagyis minden ember számára más és más megoldás létezik a problémák kezelésére, de itt van néhány alapvető stratégiai segítség:

-         próbáljunk ki kontakt nélküli versenyszerű sportokat

-         sajátítsunk el különféle meditációs és relaxációs technikákat

-         hatásos lehet, ha egy nyugodt, csendes helyen ordítjuk ki magunkból a feszültséget

-         a párna pofozása is segítséget nyújthat adott esetben

-         a futás pedig mindig jótékony hatással lehet ránk.

Az imént felsorolt opciók tehát segíthetnek abban, hogy a felgyülemlett dühünket, feszültségünket sérelem nélkül levezessük. Annyit még érdemes megemlítenünk, hogy a stresszes állapot kiiktatása alapvető feladat, ugyanis a huzamosabb ideig meglévő nyugtalan állapot sokszor átcsaphat komolyabb egészségügyi zavarokba, amelyek esetleges kezelése sokkal időigényesebb és adott esetben fájdalmasabb is lehet.

 

Düh a golfban

Kár lenne tagadni, hogy szinte minden játékos átélte már azt a pillanatot, amikor legszívesebben kiordította volna „fájdalmát” a világba, amikor egy rosszul sikerült swing következtében balul sült el minden. Sok játékos számára elég egy apró hiba, és borul az egész képlet. Vannak olyanok is, akik egész szépen képesek magukat tartani akkor is, amikor érzik, hogy nem megy a játék. A lényeg azonban az, hogy egy percre sem szabad elfelejteni, hogy hol is vagyunk. Egy verseny közben ugyanis nem eshetünk ki a szerepünkből, még akkor sem, ha világra szólóan rossz ütést produkálunk.

Az viszont szintén tény, hogy a golfban egy adott verseny alkalmával rengeteg feszültség gyűlhet össze, hiszen a játéknapok nem két percig tartanak, és nem kevés szakaszt kell megjátszani a legjobb tudásunk szerint, ami valóban fárasztó. A megfelelő mozdulatok gyakorlatba ültetése minden ütésnél, a helyes megoldás előhívása, a folyamatos koncentráció fenntartása, a belső harmónia megteremtése. Ezek mind alapvető tartozékai egy játékosnak, és hiányuk „végzetes” lehet.

Szintén tényként kezelhető, hogy minden játékost más tud lenyugtatni. Ki kell tapasztalni egyénekre lebontva, hogy kit mi képes a megfelelő ideg- és lelkiállapotba terelni annak érdekében, hogy a pályán mindenki a maximumot tudja majd nyújtani. Egy golfozó esetében óriási szerepe van a mentális állapot optimális szintjének, amely elérése elengedhetetlen. A szint maga nem egy elérhetetlen fázis, de minden egyes játékosnak ismernie kell annyira saját magát és a saját játékát, hogy tudja, mikor éri el azt az állapotot, amit ő maga is megfelelőnek tud értékelni.

Versenynaptár

H K Sze Cs P Szo V
1
5
6
12
13
15
19
20
21
22
29
30


banner ugynoksegi v2 260px

Keresés